Iskolai foglalkozás

Nyomtatóbarát változat

Évek óta jelen vagyunk Veszprém megye általános iskoláinak életében, rendszeresen tartunk órai foglalkozásokat és témanapokat. Az iskolai foglalkozásokat és a témanapokat lehetőségeinkhez és kapacitásainkhoz mérten igyekszünk teljesíteni, azokat pályázati programokba beilleszteni. A fenti foglalkozásokat szolgáltatásként is megrendelhetitek tőlünk, amennyiben erre lehetőségetek van.

Ízelítő a kínálatból:

Kék sárga, zöld! - Felelős hulladékgazdálkodást segítő oktatócsomag

Foglalkozás célja: A felelős hulladékgazdálkodás megoldásait interaktív módon és életszerűen átadni a gyerekeknek az óvodáktól a középiskolákig.

Rövid leírás: Az oktatócsomag foglalkozásai a felelős hulladékgazdálkodás egy-egy területére fókuszálnak, így a megelőzésre, az újrahasználatra, melyek mindenképpen prioritást élveznek a hétköznapjainkban egyre nagyobb népszerűségnek örvendő szelektív hulladékgyűjtésnek. 

Az oktatócsomag anyagi letölthetőek, így akár egyénileg is elkészíthetőek.

A foglalkozások leírását és szakmai hátterét tartalmazza vezetőfüzetünk.

A foglalkozások megtartásához szükséges gyűjtőedényeket mi magunk is könnyedén elkészíthetjük, melyhez a gyűjtőedények feliratait innen le tudja tölteni.

És az oktatócsomag lelke, az egyes hulladékokat ábrázoló kártyák is akár házilag is nyomtathatók.

Az oktatócsomag elkészítését a Földművelésügyi Minisztérium támogatta.

Mi a jegesmedvékkel vagyunk

Foglalkozás célja: Az éghajlatváltozás tényének tudatosítása és a csökkentési lehetőségek feltárása

Rövid leírás: Bevezető diavetítés és beszélgetés a Föld állapotáról az iskolások nyelvén, utána interaktív „játék” a következő kérdésről – mi az, ami segíti a jegesmedvék túlélését, illetve mi rontja esélyeiket. Gyerekek háromfős csoportokban dolgoznak, fényképeket kapnak, amelyek egyrészt a szén-dioxid kibocsátásunkat csökkentő dolgokat ábrázolnak (pl. kerékpár, hőszigetelés, helyi termék stb.). Másrészt olyan fotókat is kapnak, amely dolgok növelik a szén-dioxid kibocsátásunkat (pl. közúti áruszállítás, légkondicionáló berendezés, hőközpont). A gyerekeknek el kell dönteniük, hogy az adott dolog a jegesmedvék túlélését segíti-e vagy sem. A fényképeket megbeszéljük, majd egy iskolában maradó tablóra kerülnek. A gyakorlat kiegészíthető saját fogadalmakkal (pl. ezentúl kerékpárral járok iskolába).

 

Komposztálni jó!

A szerves növényi hulladékok a háztartási szemét 30-40% teszik ki, ezeket külön válogatva, komposztálva jó minőségű, a talaj szerkezetét és tápanyagtartalmát egyaránt javító anyagot érünk el. Az valódi újrahasznosítás! A gyerekekkel mágneses tabló, fényképek, komposzt-totó segítségével beszéljük meg a komposztálás jelentőségét, mi az ami bele kerülhet, mi az ami nem stb. Sokszor tartunk ilyen foglalkozást a házi komposztálást bevezető önkormányzatok felkérésée a helyi iskolában, ezzel is segítve a helyi program sikerét.

 

Okosan a boltban!

Döntéseink nagyban befolyásolják, hogy mennyire vagyunk környezetbarátak. A gyerekekkel, fiatalokkal a vásárlás környezeti vonatkozásait tekintjük végig vásárlós tabló segítségével. A foglalkozáson szóba kerül, hogy miért érdemes bevásárló listával nekiindulni, vigyünk magunkkal kosarat, vászontáskát, miért érdemes a helyi terméket választani, olvassuk el mi van a termék címkéjén, tudjuk, melyik csomagolás a leginkább barátunk stb.

Mivel a gyerekek, fiatalok is szeretnek vásárolni, a foglalkozás nagyon népszerű.

 

Mekkora lábon élsz?

Az ökológiai lábnyom egy mérőszám, amely kifejezi, hogy egy adott ember, közösség, ország a Föld erőforrásaiból mennyit használ. A föld eltartóképessége véges. Az óra keretében a gyerekek nyelvén mondjuk el , hogy mi is ez a csodabogár, kiszámoljuk mindenki ökológiai lábnyomát és közösen ötletelünk arról, hogy mit is tehet mindenki a saját életében ennek csökkentéséért. Szeretnéd kiszámolni a sajátodat? Itt megteheted.

 

Ökomata

Az Ökomata egy játékos automata, melynek váza egy karton hűtősdoboz, de más is megteszi. Az ökomata dió bedobásával lép működésbe. Kérdést ad a kis ablakán keresztül, amely kérdésnek három lehetséges válaszát tünteti fel (A? B? C?) Az ökomata ennek megfelelően három - A B C - nyílást tartalmaz. A válaszoló az általa helyesnek tartott válasznak megfelelő nyílásba dugja be a kezét. Amennyiben a válasz helyes, jutalmat kap, amennyiben nem, az automata gyengéden a kezére csap. Az Ökomata minden rendezvény népszerű szereplője.

 

Témanapok

Ilyenkor nem csak egy csoporttal,és nem egy órában foglalkozunk, egész délelőttöt, jellemzően 4 órát vesznek igénybe az egymásra épülő órák, és négy osztály járja végig a tudás, tapasztalás különféle állomásait. A témanapok a hulladékgazdálkodás, a tudatos fogyasztás, komposztálás, csomagolóanyagok, ökológia lábnyomszámítás és más témák összefüggő kérdéseit tárgyalja, mindig élményt adó, cselekedtető formában. A megszerzett tudás így sokkal jobban beépül a fiatalok gondolkodásába, cselekvéseikbe.